Kjøpsbetingelser drivstoffkort for bedriftskunder

Betingelsene gjelder for kundeforhold med: Jæren Olje AS og Agder Olje AS

Personvernerklæring (GDPR)

Personvernerklæringen omfatter hvordan Jæren Olje / Agder Olje bruker personopplysningene om deg. Ved kommentarer eller spørsmål til behandling så kan dette rettes til Jæren Olje AS, Langgata 50, 4362 Vigrestad, tlf 982 00 000, post@agderolje.no.

Opplysninger om kontoinnehaver behandles i den utstrekning det er nødvendig for å behandle søknaden og betjene kundeforholdet, hvilket også inkluderer innhenting av opplysninger om finansiell status for firma, eventuelt for person ved enkeltmannsforetak, samt å bruke disse opplysningene til kredittvurdering

Opplysninger om deg og ditt firma kan benyttes til følgende formål:

  • Bruk av adresse eller epostadresse til utsending av faktura basert på dine kjøp ved bruk av drivstoffkort.
  • Bruk av epostadresse og SMS til utsending av informasjon.
  • Bruk av telefon for å komme i kontakt for operasjonelle grunner.
  • Personopplysninger utleveres til offentlige myndigheter og andre som har lovhjemmel til å få opplysningene utlevert.

1) Eiendomsrett

Bruk av kortet innebærer kjøp av drivstoff, og eiendomsretten til varen og risikoen for tap overføres kunden ved tanking. Kortet er Jæren Olje / Agder Olje sin eiendom. Alle kunder blir kredittsjekket, ved for lav rating eller nyetablert virksomhet uten regnskapshistorikk kan Agder Olje velge å avslå kundeforholdet. Jæren Olje / Agder Olje har salgspant i de kjøpte varer til kjøpesummen med tillegg av eventuelle renter og omkostninger er betalt.

2) Ikrafttreden

Denne avtalen trer i kraft første gang kunden bruker et drivstoffkort fra Jæren Olje / Agder Olje, og den inngås for en ubestemt/løpende periode, gitt at kunden ikke har signert egen avtale som omhandler kort/kortautomater.

3) Misbruk

Kunden er ansvarlig for at PIN brukes og oppbevares på en sikker måte. Det er kundens ansvar at PIN ikke kommer på avveie, og kort og PIN skal ikke oppbevares sammen.

Hvis kunden har grunn til å tro at kortet er mistet/stjålet skal kunden umiddelbart varsle Jæren Olje / Agder Olje om dette – enten via post@jaerenolje.no eller på telefon 982 00 000 slik at kortet kan sperres. Man kan også sperre egne kort i kundelogin. Kunden vil være ansvarlig for transaksjoner i inntil 24 timer etter at varsel er gitt.

4) Konto

Kunden er selv ansvarlig for til enhver tid å holde sin informasjon oppdatert via kundelogin. Der vil en også finne full historikk på utførte fakturerte kjøp.

5) Fornyelse

Ved mottak av nye kort til erstatning av gamle, skal kunden sørge for å destruere gamle kort. Kunden er ansvarlig for alle transaksjoner gjort med erstattede kort.

6) Faktura og betaling – purring

Alle fakturaer sendes for Jæren Olje / Agder Olje via Debia AS. Kunden er ansvarlig for å betale faktura på forfall, faktura utstedes to gang per måned til bedrifter. Etter forfall beregnes renter ihht norsk lov frem til betaling finner sted. Faktura sendes per e-post. Hvis kunden ønsker papirfaktura kan det tilkomme et fakturagebyr for papirfaktura. Har kunden innsigelser til faktura skal dette gjøres innen 10 dager fra mottatt faktura. Det sendes purrevarsel 10 dager etter forfall hvis faktura ikke er betalt. Etter forfall på purring går ytterligere 5 dager før kortene blir stengt inntil kontoen er gjort opp, og oppgjør håndteres videre til inkasso hos Conecto.

7) Mislighold

Ved gjentatt mislighold kan Jæren Olje / Agder Olje velge å avslutte kundeforholdet, kunden vil først bli varslet skriftlig om dette.

8) Begrensninger/mangler og reklamasjon

Jæren Olje / Agder Olje kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle tap eller skader som kunden påføres ved bruk av kortet og produktene, med mindre slikt ansvar ikke kan utelukkes i henhold til relevant lovgivning.

De leverte varers kvalitet er fastlagt av Jæren Olje / Agder Olje sin leverandør trukket fra godkjente depoter i Norge. Kunden må reklamere innen 14 dager fra kjøp. Dersom avviket fra spesifikasjonen først kan konstateres etter at leveransen er tatt i bruk, må reklamasjonen skje innen 14 dager fra den dag avviket burde vært oppdaget. Kunden må reklamere skriftlig til Jæren Olje / Agder Olje innen de ovennevnte frister. Gjøres ikke det, taper kunden rett til å påberope seg manglene. Kunden må beholde minimum 1 liter av produktet slik at produsent kan undersøke dette nærmere.

9) HMS-/Produktdatablad

Datablader til produktene levert av Jæren Olje / Agder Olje finner kunden på; https://www.jaerenolje.no 

10) Force Majeure

Som force majeure regnes situasjoner som medfører at Jæren Olje / Agder Olje sine tilførsler, produksjon, leveranser eller øvrige tjenester forsinkes, reduseres eller hindres av grunner som Jæren Olje / Agder Olje ikke er herre over. Det samme gjelder dersom Jæren Olje / Agder Olje, eller samarbeidende parter, må etterkomme pålegg/påbud fra offentlige myndigheter som er til hinder/vanskeliggjør/forsinker leveringen.

Ved force majeure fritas Jæren Olje / Agder Olje for leveringsplikt og erstatningsansvar. Jæren Olje / Agder Olje kan i en force majeure situasjon velge å redusere sin leveranse for å fordele dem slik selskapet anser forsvarlig. Kunden er i slike situasjoner berettiget til, for egen regning, å dekke eventuelle underskudd på drivstoff fra annen leverandør.

11) Tvister

Enhver tvist mellom Jæren Olje / Agder Olje og kunden angående disse betingelser og kjøp foretatt via våre kortautomater, skal avgjøres ved voldgift hvis en ikke kan komme til enighet seg imellom. Eiker, Modum og Sigdal tingrett skal være verneting. Ved voldgift oppnevner hver part en representant som i fellesskap oppnevner voldgiftsrettens formann. Forøvrig gjelder «Lov om voldgift» av 14. mai 2004. Således skal norsk rett legges til grunn ved enhver tvist angående disse betingelser og kjøp foretatt i henhold til disse.

Partene deler eventuelle utgifter til voldgiftsretten, og bærer andre omkostninger selv.